Afspraken 2018

Afspraken

Daar is de lente, daar is de wielertoerist: afspraken

 

1. Samen uit, samen thuis.

 

2. Kilometerpunten worden alleen toegekend indien deze in clubverband gereden worden en waarbij ze ook op onze kalender moeten voorkomen.

 

3. Geldig inschrijven gebeurt door zich bij iedere rit persoonlijk aan te melden aan de inschrijvingstafel. Komt u later bij de club, dan dient u ook uw aanwezigheid persoonlijk te melden aan één van de bestuursleden. Verlaat een renner voortijdig de club, dan dient hij/zij zich ook persoonlijk aan te melden bij een bestuurslid.

 

4. Het is noodzakelijk dat de fiets en de renner technisch en mechanisch in orde zijn. Alleen zo geniet men van punt 5.

 

5. Bij een valpartij of een mechanische breuk tijdens de rit, waarbij het onmogelijk is verder te rijden, worden de kilometerpunten van de volledige rit aan het slachtoffer toegekend.

 

6. Wijzigingen en berichten (vb. wijziging startuur) i.v.m. de club worden in het lokaal tijdig uitgehangen aan het plakbord. Ze worden ook vermeld op de website.

 

7. Na overleg van het bestuur kunnen kilometerpunten ev. toegekend worden aan 'werkende leden', d.w.z. leden die een rit niet kunnen meerijden per fiets, daar ze een andere activiteit uitvoeren ten voordel van de club (vb. chauffeur volgwagen).

 

8. Eventuele bemerkingen aangaande het klassement dienen gemeld te worden binnen de eerste twee weken na optreden van het euvel.

 

9. Verdere betwistingen dienen binnen de twee uur na het voltrekken van de feiten aan de voorzitter of aan de secretaris meegedeeld te worden.

 

10.Onze activiteiten zijn uitsluitend bedoeld voor wielertoerisme. Beroepsrenners of ex-beroepsrenners kunnen dus in geen geval aansluiten.

 

11.Wie op het einde van het seizoen het meeste aantal kilometers heeft gereden, wordt 'kampioen'. Drie maal 'kampioen' betekent 'keizer'. Zes maal kampioen is 'superkeizer'.

 

12.Het dragen van een helm is verplicht.

 

13.De clubkledij blijft eigendom van de club.

Kampioenen 2014 Stefaan en Dirk

Kampioenen 2015 Johan en Dries

Kampioenen 2016 Wilfried en Chris

Kampioenen 2017 Johan en Luc

Belga

do 23/03/2017 - 09:17 Kathleen Heylen

 

Het wielerseizoen bij de profs is sinds een paar weken op gang getrokken. Met de lente in het vooruitzicht volgen wielertoeristen en recreanten maar al te graag hun voorbeeld: ze trekken er de komende weken voor het eerst alleen én in groep op uit. Het BIVV lijst enkele tips op zodat iedereen "veilig en hoffelijk" samen de weg op kan.

 

Wielertoeristen op de baan, alleen of in groep, het durft al eens tot wrevel leiden bij andere weggebruikers. Wat mag en niet mag is niet voor iedereen even duidelijk. Wederzijds respect en hoffelijkheid is belangrijk zodat alle fietsers, zowel pure recreanten als echte wielertoeristen van hun tochtje kunnen genieten, zegt het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV). Tien tips.

 

  • Waarschuw elkaar tijdig voor obstakels zoals geparkeerde auto's, paaltjes, drempels, putten in de weg en andere weggebruikers. In de buik van een groep zie je niet altijd de gevaren
  • Waarschuw andere weggebruikers tijdig dat je wil afslaan door je arm uit te steken
  • Als je een app gebruikt als gps of om je prestatie te meten, stel die dan in voor het begin van je rit. Begin niet tijdens je rit op je scherm te tokkelen
  • Draag een fietshelm en als je van plan bent om bij schemer en in het donker te fietsen, zorg dan voor goed werkende lichten
  • Muziek luisteren op de fiets is af te raden. Het is belangrijk dat je goed de mogelijke signalen en waarschuwingen van de andere fietsers hoort
  • Zorg dat altijd iemand een gsm bij heeft. Zo kunnen de hulpdiensten in geval van een ernstig ongeval altijd gealarmeerd worden
  • Wees voorzichtig met alcohol tijdens je rit. De wettelijke alcohollimiet voor fietsers is dezelfde als die voor automobilisten. Zelfs met een beetje alcohol op, rij je minder veilig
  • Rij defensief, zeker bij het naderen van voorrangspunten. Voorzie de fouten en onoplettendheid van de autobestuurders

 

 

 

Slalom nooit tussen gesloten slagbomen bij een overweg en

respecteer de verkeerslichten. Door een rood verkeerslicht

rechtdoor rijden of rechts afslaan mag enkel als deze bordjes

(zie schets) er staan.

 

 

 

 

 

 

 

Fietsers moeten dan voorrang verlenen aan alle andere weggebruikers die ze daarbij tegenkomen

Zorg dat je fiets technisch in orde is. Zorg dat de remmen goed zijn afgesteld en kijk je remblokjes na.

Het is ook belangrijk dat automobilisten in deze tijd van het jaar extra alert zijn voor grote groepen fietsers.

Ze moeten bij het voorbijsteken zeker voldoende afstand bewaren en hun snelheid matigen, zegt het BIVV.

 

 

Wat is een groep fietsers?

 

Volgens het verkeersreglement kan je een groep fietsers

vormen vanaf 15 fietsers. Als je met minder bent, word je als

een individuele fietser beschouwd en zijn de verkeersregels

voor individuele fietsers van kracht. Als er een fietspad is,

moet je dat dus gebruiken.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Als je de regels van een groep wil volgen, brengt dat niet alleen rechten, maar ook plichten met zich mee.

 

Enkele basisregels van een groep:

 

  • Gebruik fietspaden is niet verplicht
  • Je mag met twee naast elkaar rijden, zolang je gegroepeerd blijft
  • Op een rijbaan met rijstroken mag je alleen de rechterrijstrook innemen
  • Op een rijbaan zonder rijstroken mag je niet meer dan de helft van de rijbaan innemen
  • Groepen van 15 tot 50 fietsers: 2 wegkapiteins zijn toegelaten, 1 of 2 begeleidende auto's zijn toegelaten
  • Groepen van 51 tot 150 fietsers: 2 begeleidende auto's zijn verplicht, minstens 2 wegkapiteins zijn verplicht

 

 

 

Wat is een wegkapitein en wat mag hij doen?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Een kapitein is ten minste 21 jaar en draagt om zijn linkerarm een band met de nationale driekleur en het woord "wegkapitein".

Hij kan het verkeer stilleggen op kruispunten zonder verkeerslichten als hij een schijf gebruikt met het verkeersbord C3. Dit bord moet op het dak van de begeleidende wagen goed zichtbaar aangebracht worden.

De begeleidende auto's moeten de groep op ongeveer 30 meter voorafgaan of volgen. Als er maar 1 auto is, moet die volgen.